1.10.2019, Boris Klepal
Krásu a hloubku Dvořákova Koncertu pro klavír a orchestr g moll si mohlo publikum Dvořákovy Prahy ověřit při živém provedení na letošním ročníku. Klavírista Ivo Kahánek náročné dílo provedl s Essenskými filharmoniky pod vedením jejich šéfdirigenta Tomáše Netopila. Kahánek měl přitom klavírní part koncertu čerstvě v ruce – jen o několik měsíců dříve nahrál tu stejnou skladbu s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou. Cédéčko vyšlo jen několik dní po Kahánkově koncertu v Rudolfinu. Dvořákův klavírní koncert tvoří pouze první část nahrávky. Druhou skladbou na disku je jedno z klíčových děl Bohuslava Martinů – Koncert pro klavír a orchestr č. 4 zvaný „Inkantace“. Jedná se o pozdní dílo z doby, kdy Martinů tížila nemožnost podívat se domů i blížící se smrt. Mezi roky dokončení obou skladeb sice leží takřka tři čtvrtě století, ale dohromady je pojí neotřelé zacházení s orchestrem i sólovým nástrojem. Oba skladatelé propojují tyto prvky nestandardním způsobem – Dvořák spíš v pevně vystavěném symfonickém proudu, Martinů jako vzájemně se inspirující společnou fantazii. Nahrávka obou koncertů vznikla v Bamberku, CD vyšlo 27. září 2019 u firmy Supraphon.