• Domů
  • Magazín
  • Lidské rituály proti umělé inteligenci. Cenu Antonína Dvořáka převezme režisér Barrie Kosky

Cena Antonína Dvořáka na Pražském hradě

Slavnostní koncert, na kterém Barrie Kosky převezme Cenu Antonína Dvořáka, se uskuteční 9. prosince ve Španělském sále Pražského hradu.

 

Zobrazit více informací o koncertu

Vstupenky

Lidské rituály proti umělé inteligenci. Cenu Antonína Dvořáka převezme režisér Barrie Kosky

Mluví se o něm jako o jednom z nejvlivnějších lidí v současné opeře, ale britský deník Telegraph šel ještě dál: rovnou ho označil za superstar a nejvýznamnějšího operního režiséra dneška. Barrie Kosky o sobě říká, že je židovský gay klokan, a za svoje druhé já pokládá žabáka Kermita.

Postavička z loutkových Muppets hrávala roli konferenciéra i producenta jejich populárních show. Proto ho i ze zištných důvodů uháněla primadona Miss Piggy – nedůtklivá a afektovaná slečna v podobě nastrojeného prasátka s hřívou blonďatých vlasů. Kermit potřeboval hodně energie, aby jí nepodlehl, a škodolibě by se dalo říci, že Kosky v tom vidí odmítání vepřového. Mnohem podstatnější je ale skutečnost, že jeho žabí alter ego dokázalo se svojí zelenou kamufláží fungovat a obstát ve světě šoubyznysu, s pozitivně nastavenou myslí dělat i nepříjemná rozhodnutí a nerozvracet přitom práci ani životy všech okolo.

 

Být blázen není v operním světě nic zvláštního, ale úspěšných bláznů zase tak moc není. Kosky k nim bezesporu patří. Podobně jako u jeho druhů v „operním šílenství“ však musí významná část jeho osobnosti pracovat na racionálním základě. Šílenec by nemohl celých deset let vést úspěšně Komische Oper Berlin nebo předtím Schauspielhaus ve Vídni.

 

Komická opera v Berlíně je scéna s ohromnou tradicí v divadelní důkladnosti. Inscenace Příhod lišky Bystroušky z roku 1956 vešla do učebnic: dirigoval ji tehdy Václav Neumann, ale především byla klíčovou položkou v díle režiséra a zakladatele divadla Waltera Felsensteina. Na něj i na jeho neméně slavného následovníka Harryho Kupfera mohl Kosky navázat.

 

Sám však mluvil o své širší příslušnosti k Berlínu: čím víc je v něm židů, tím podle Koskyho lépe. Nemyslel to nacionalisticky, ale připomínal Berlín před Hitlerem, kdy židé tvořili velkou část personálu i managementu berlínských divadel, k nimž vždy patřilo také vyjadřování ostrých společenských postojů. A nemuselo to být zdaleka jen skrze „velkou“ operu, ale třeba také v kabaretech nebo k jejich duchu mířící Dreigroschenoper od Kurta Weilla a Bertolta Brechta. Na tvorbu prvního z nich v programu předání Ceny Antonína Dvořáka také dojde.

 

Klokan, žid a prvotřídní režisér

Sedmapadesátiletý Kosky se narodil v Austrálii, kde vyrůstal v tradiční židovské rodině. Náboženství se zřekl ještě jako teenager a netají se ani svým odmítáním katolických obřadů. Rituály ale přesto zůstaly důležitou součástí jeho stylu práce.

 

Roku 2017 se stal prvním židovským režisérem, který pracoval na wagnerovském festivalu v Bayreuthu. Režíroval tehdy dokonce Mistry pěvce norimberské – nacionalistické dílo protkané představami o ideálním uspořádání společnosti. Poprvé je inscenoval někdo mimo přímé potomky Richarda Wagnera a Kosky se přímo na bayreuthské scéně dokázal vypořádat také se skladatelovým antisemitismem.

akademie-klasicke-hudby-barrie-kosky-clanek-2024.png (179 KB)Koskyho inscenace Káti Kabanové na Salcburském festivalu v roce 2022 letos získala cenu britského časopisu Gramophone - foto (c) Monika Rittershaus

 

Před dvěma lety sklidila ohromný úspěch jeho inscenace Káti Kabanové na festivalu v Salcburku. Dirigoval ji Jakub Hrůša a nahrávka jejich společného díla letos získala cenu britského časopisu Gramophone. Publikum Komische Oper vidělo v Koskyho ztvárnění také Dvořákovu Rusalku i další Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky a Z mrtvého domu. Ocenění za významné umělecké počiny a za popularizaci české klasické hudby putuje do povolaných rukou.

 

V současné době režisér postupně vytváří inscenaci Prstenu Nibelungova – dříve zarputilý odpůrce Wagnera pracuje na jeho čtyřech dílech v londýnské Covent Garden. Jednotlivé části diriguje Antonio Pappano, čtyřdílný celek po něm převezme Jakub Hrůša jako jeho nástupce ve funkci hudebního ředitele.

 

Opera nezná vyvolených

Pokládat klasickou hudbu a operu za elitářské umění považuje Kosky za věcný nesmysl a poukazuje přitom na sport. Nejelitnější záležitostí je podle něj trénink olympijských sportovců: jedná se o stamilionové částky proudící k velmi úzké, exkluzivní skupince lidí. Je to také rituál, ale podle Koskyho velmi problematický.

 

Nelze přitom pochybovat, že Kosky vnímá divadelní aspekt sportu: sám je divadlem prostoupen skrz naskrz a vypovídá o tom i rozmanitost titulů, které režíroval. Patří k nim mimořádně úspěšný pohádkový singspiel Kouzelná flétna či hudební dílo Korunovace Poppey, mystické drama Ohnivý anděl, politická satira Orfeus v podsvětí i vážná politicko-psychologická dramata Macbeth, Boris Godunov a Poznamenaní. Zdánlivě neuspořádaný žánrový rozptyl vzájemně spojuje aktuální linie, kterou lze ve všech titulech snadno odhalit. Málokdo ji ale dovede předložit publiku s takovou přesvědčivostí jako právě Kosky.

 

Jeho práce je důkazem, že opera není mrtvý či umírající žánr, jak se často tvrdí. Kosky takové debaty považuje za nesmyslné: čím více se lidstvo utápí v technologiích, tím důležitější roli hrají lidské rituály. Opera je podle něj přímým protipólem k umělé inteligenci. Účinkující jsou na scéně, orchestr v „díře“, se vším si musí poradit bez zesilovačů a mikrofonů. Po takových zážitcích budou lidé podle Koskyho toužit stále.

 

Předání Ceny Antonína Dvořáka obklopí 9. prosince ve Španělském sále Pražského hradu hudební program poukazující na Koskyho všestrannost seriózního režiséra i šoumena, který dokonale stírá hranice mezi takzvaně vysokým a nízkým uměním. První polovinu koncertu tvoří Dvořák a Janáček, zatímco druhou muzikáloví superskladatelé Kurt Weill a Leonard Bernstein.