• Domů
  • Program
  • Academy of St Martin in the Fields, Josef Špaček

Program

Felix Mendelssohn–Bartholdy: Sen noci svatojánské – předehra, op. 21

Antonín Dvořák: Koncert pro housle a orchestr a moll, op. 53, B. 108

Georges Bizet: Symfonie č. 1 C dur

Koncerty orchestru Akademie svatého Martina v polích přinášejí kvalitu, kterou lze v rámci komorní hudby považovat za referenční. Orchestr s bohatou nahrávací historií pokračuje i po smrti legendárního šéfdirigenta Nevilla Marrinera ve výkonech, které mají studiovou kvalitu. V centru jejich festivalového vystoupení bude provedení Dvořákova Houslového koncertu, který patří ke klíčovým repertoárovým položkám – k takovým, jejichž opakování ve špičkovém provedení se sotva omrzí. Kromě Houslového koncertu se této průzračné interpretace dočká také předehra k Mendelssohnově Snu noci svatojánské, v níž se setkává křehká souhra s radostnými momenty. Koncert uzavře jediná Symfonie č. 1 C dur Georgese Bizeta, která výmluvně hovoří o talentu autora vášnivé opery Carmen.

Interpreti

Academy of St Martin in the Fields

Academy of St Martin in the Fields (ASMF) patří k nejlepším světovým komorním orchestrům. Je proslulý svěží a technicky dokonalou interpretací nejslavnějších děl světového repertoáru. Soubor vytvořil roku 1958 Sir Neville Marriner z předních londýnských hudebníků, s nimiž poprvé vystoupil v kostele sv. Martina v polích v listopadu 1959. Díky bezkonkurenčním koncertům a četným úspěšným nahrávkám, k nimiž patří slavné Vivaldiho Čtvero ročních dob z roku 1969 a soundtrack k oscarovému filmu Amadeus, si orchestr získal mezinárodní věhlas. Osobitý, dokonale vybroušený a kultivovaný zvuk tělesa je zaznamenán na více než 500 nahrávkách. Díky nim a rozsáhlým mezinárodním koncertním turné je jméno orchestru známé a oblíbené u posluchačů klasické hudby po celém světě.

Dnes orchestr vede hudební ředitel a houslový virtuos Joshua Bell, který zachovává kolegiálního ducha a flexibilitu původního malého tělesa bez dirigenta, což je charakteristickým znakem ASMF. Pod Bellovým vedením a s podporou uměleckého vedoucího Tomo Kellera orchestr nadále posouvá hranice interpretace do nových výšin a uvádí symfonický repertoár a komorní hudbu širokého záběru v prestižních koncertních sálech po celém světě.

Rok 2023 se pro ASMF nesl ve znamení mnoha koncertů v celé řadě zemí včetně evropského turné s Joshuou Bellem, návštěvy USA s violoncellistou Garym Hoffmanem a mandolinistou Avi Avitalem, koncertů v Německu a Itálii s klavíristou Seong-Jin Cho, festivalových vystoupení na Bravo! Vail a vystoupení na několika německých letních festivalech. Nabitá sezona 2023/2024 zahrnuje turné po Austrálii s Joshuou Bellem a živý hudební doprovod při promítání Amadea v Royal Albert Hall, dále turné po Německu s Beatricí Ranou a Adamem Fischerem, vystoupení ve Španělsku s Julií Fischer a několik návštěv USA včetně rozsáhlého turné s Joshuou Bellem.

Projekt „Marriner 100“ v dubnu 2024 tvoří ústřední bod sezony. Jedná se o sérii mimořádných koncertů a akcí k připomenutí odkazu zakladatele orchestru Sira Nevilla Marrinera v roce stého výročí jeho narození. Jádrem oslav budou čtyři koncertní vystoupení ve Velké Británii, z nichž každé se odehraje na významném místě spojeném s Marrinerovou hudební dráhou. Tato sezona je inspirována podnikavým duchem Sira Nevilla i úspěchy, kterých na hudebním poli dosáhl – orchestr z nich těží dodnes.

ASMF rovněž nadále pokračuje ve své edukační a osvětové činnosti a spolupracuje s různými sociálními skupinami v Londýně i mimo něj. Tyto aktivity zahrnují např. práci se školami, lidmi bez domova či podporu nastupující generaci hudebníků prostřednictvím spolupráce se Southbank Sinfonia.

zdroj: Academy of St. Martin in the Fields

Josef Špaček

Josef Špaček je houslista, který si svou hrou podmaňuje publikum celého světa a řadí se mezi nejvýraznější talenty své generace. Jeho hra vyniká technickou jistotou, virtuozitou, osobitým výrazem a širokým rozsahem barevnosti zvuku. Uznáván je i pro své sebevědomé a soustředěné vystupování. Profiluje se jako virtuos se širokým záběrem napříč styly a repertoárem, na kterém prokazuje svou „udivující artikulaci a atletičnost“ (The Scotsman) nebo „bujnost a pikantnost tónu“ (The Telegraph).

Josef vystupuje s významnými orchestry po celém světě. V posledních deseti letech se na světových pódiích objevil například s Českou filharmonií, Orchestre de Paris, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Konzerthausorchester Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Helsinki Philharmonic Orchestra, Orchestre Philharmonique du Capitole de Toulouse, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI Torino, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Japan Philharmonic Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra, Netherlands Philharmonic Orchestra, Rotterdam Philharmonic Orchestra nebo Stavanger Symphony Orchestra.

V červenci 2021 Josef Špaček debutoval na mezinárodním hudebním festivalu ve Verbier, v sezóně 2022–23 debutuje s Deutsche Radio Philharmonie s dirigentem Pietari Inkinenem, s hr-Sinfonieorchester a Petrem Popelkou, opětovně vystoupí mj. s Bamberskými symfoniky pod vedením Cristiana Macelaru či Orchestre National du Capitole de Toulouse s Kazuki Yamadou.

Stejnou pozornost jako sólové dráze věnuje Josef i komorní hudbě a je pravidelným hostem festivalů i koncertních sálů v Evropě (Konzerthaus Vídeň, Muziekgebouw aan‘t IJ Amsterdam, Kronberg Academy, Evian Festival, Kaposfest, Schloß Elmau), nebo Asii a v USA (Kennedy Center Washington D.C., v 92Y New York, La Jolla San Diego, ChamberFest Cleveland nebo Nevada Chamber Music Festival). Na pódiích se v rámci komorních souborů objevuje po boku předních světových instrumentalistů, jakými jsou např. Gil Shaham, Kian Soltani, James Ehnes, Clemens Hagen, Gerhard Oppitz, Noah Bendix-Balgley, Máté Szücs, Miroslav Sekera, Tomáš Jamník, Sharon Kam, Kristóf Baráti, Zoltan Fejervari a Suzana Bartal.

Josef spolupracuje s uznávanými dirigenty, mezi nimiž jsou např. Jakub Hrůša, Semjon Byčkov, Manfred Honeck, Valerij Gergiev, Thomas Adès, Krzysztof Urbański, James Gaffigan, James Conlon, Maxim Emelyanchev, Jiří Bělohlávek (i.m.), Thomas Søndergård, Cornelius Meister, Michael Sanderling, David Zinman, Eliahu Inbal, Tomáš Netopil, Marc Albrecht, Aziz Shokhakimov, Christian Vasquez, Lio Kuokman a další.
V dubnu 2022 vydal Supraphon nejnovější album, na kterém Josef Špaček společně s violoncellistou Tomášem Jamníkem interpretují výběr nejlepších českých duí – duo č. 1 a 2 pro housle a violoncello B. Martinů, dua E. Schulhoffa a G. Kleina, včetně transkripce Janáčkova Smyčcového kvartetu č. 1 pro tyto dva nástroje.

Z předchozích nahrávek je vysoce ceněno album s Dvořákovými a Janáčkovými houslovými koncerty a Sukovou Fantazií, na kterém se podílela Česká filharmonie pod taktovkou Jiřího Bělohlávka (Supraphon 2015). Diskografie Josefa Špačka zahrnuje mimo jiné i recitálové nahrávky děl Smetany, Janáčka a Prokofjeva (Miroslav Sekera, piano), nebo komplet houslových sonát Eugena Ysaÿe.

Josef Špaček studoval pod vedením renomovaných pedagogů Idy Kavafian a Jaime Lareda na Curtisově hudebním institutu ve Filadelfii nebo Itzhaka Perlmana na newyorské Juilliard School. Studium na Pražské konzervatoři absolvoval pod vedením Jaroslava Foltýna. Je laureátem světově proslulé mezinárodní Soutěže královny Alžběty v Bruselu, získal první cenu v mezinárodní houslové soutěži Michaela Hilla (Nový Zéland) a třetí cenu a cenu poroty mladých na mezinárodní houslové soutěži Carla Nielsena (Dánsko). Na prestižní soutěžní přehlídce Young Concert Artists International Auditions v New Yorku získal druhou cenu.

V roce 2011 se stal historicky nejmladším koncertním mistrem České filharmonie a na této pozici setrval devět sezón až do roku 2020. Orchestr jej v roce 2016 jmenoval rezidentním umělcem.

Josef Špaček hraje na housle „LeBrun; Bouthillard“ Guarneri del Gesù cca. 1732 zapůjčené od společnosti Ingles & Hayday.

Místo

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.