Program

Franz Schubert: Smyčcový kvartet č. 10 Es dur, D 87
Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 10 Es dur, op. 51, B. 92 „Slovanský“
César Franck: Klavírní kvintet f moll

Do úžasné pohody a vlídného rozpoložení vtáhne Dvořákův desátý smyčcový kvartet všechny, kteří mu naslouchají. Hned prvními takty je skladatel zve k účasti na společném zážitku – jednoznačně pozitivním, ale zároveň hlubokém. Kombinace vřelosti a něhy nezůstává u pouhých melodií, ale vytváří pocit bezpečného zázemí, v němž se lze pustit do lákavých hudebních dobrodružství bez rizika úrazu. Přízvisko „slovanský“ navíc vzbuzuje oprávněnou analogii s tanci, při poslechu desátého kvartetu je opravdu těžké zůstat v klidu sedět. Vynikající Belcea Quartet přispěje provedením Smyčcového kvartetu č. 10 Es dur do exkluzivní koncertní řady Dvořák Collection, která od loňského ročníku festivalu pokračuje v provádění autorova kompletního kvartetního díla. Renomovaný ansámbl, který je doma v Londýně, doplnil dramaturgii hudbou Franze Schuberta a Césara Francka. Vídeňského génia rovněž připomene desátý kvartet, který autor zkomponoval již v šestnácti letech. Belgičana, respektive Francouze Francka naopak jeho vrcholný klavírní kvintet – dílo symfonických rozměrů i mohutnosti.

Interpreti

Belcea Quartet

 

„Belcea Quartet hraje koncerty pro věčnost.“ (Hamburger Abendblatt, březen 2023)

Pro koncerty souboru Belcea Quartet je typická vášeň spojená s precizností, neslýchanou expresivitou a ryzími emocemi. Rumunská houslistka Corina Belcea, korejsko-australská druhá houslistka Suyeon Kang, polský violista Krzysztof Chorzelski a francouzský violoncellista Antoin Lederlin představují čtyři odlišné umělecké individuality, které se však pojí v celek jedinečné dokonalosti.

Repertoár ansámblu sahá od Haydna, Mozarta a Beethovena přes Bartóka a Janáčka až po Szymanowského. Publiku rovněž představuje nová díla současných skladatelů, jako jsou Guillaume Connesson (2023), Joseph Phibbs (2018), Krzysztof Penderecki (2016), Thomas Larcher (2015) a Mark-Anthony Turnage (2014 a 2010). V nadcházející sezóně bude mít premiéru nové dílo Juliana Andersona. Tyto skladby, komponované na objednávku, vznikají ve spolupráci s Belcea Quartet Trust, vlastní nadací tělesa, jejímž cílem je neustálé rozšiřování kvartetní literatury a také podpora mladých interpretů. Tímto způsobem mohou členové souboru předávat dalším generacím zkušenosti, které sami získali jako studenti kvartet Amadeus a Alban Berg.

Kromě souborných nahrávek smyčcových kvartetů Bartóka, Beethovena, Brahmse (Diapason d'or de l'année 2016) a Brittena zahrnuje rozsáhlá diskografie souboru mimo jiné díla Berga, Dutilleuxe, Mozarta, Schönberga, Schuberta, Šostakoviče, Janáčka a Ligetiho. Na jaře 2022 vydala společnost Alpha Classics dva Brahmsovy smyčcové sextety v podání Tabea Zimmermanna a Jeana-Guihena Queyrase. Jejich provedení všech Beethovenových smyčcových kvartetů ve vídeňském Konzerthausu v roce 2012 vyšlo na DVD u EuroArts v roce 2014 a o rok později následovalo vydání nahrávky tří Brittenových smyčcových kvartetů.

V letech 2017–2020 kvarteto zastávalo prestižní pozici rezidenčního souboru v berlínském sále Pierra Bouleze. Od té doby zde pravidelně vystupuje. Belcea Quartet je kromě toho od roku 2010 součástí komorní řady koncertů ve vídeňském Konzerthausu. Od minulé sezóny je zde jejich partnerským souborem Quatuor Ébène.

V letošní sezóně bude Belcea Quartet hostovat na třech významných evropských bienále smyčcových kvartet, a to v Paříži, Lisabonu a Amsterdamu. Kromě toho vystoupí na řadě prestižních pódií včetně Carnegie Hall v New Yorku, Elbphilharmonie v Hamburku, Flagey v Bruselu, National Concert Hall v Dublinu, Tonhalle v Curychu a Toppan Hall v Tokiu.

Bertrand Chamayou

Bertrand Chamayou má na svém kontě rozsáhlý klavírní repertoár, při jehož intepretaci uplatňuje obdivuhodnou suverenitu, nadhled a osobitý umělecký přístup. Jeho vystoupení se dlouhodobě vyznačují nevšední vyrovnaností. Pravidelně vystupuje na pódiích, jakými jsou Théâtre des Champs Elysées, Lincolnovo centrum, mnichovský Herkulův sál či londýnská Wigmore Hall. Je zván na významné festivaly včetně newyorské přehlídky Mostly Mozart, Lucernského festivalu, Salcburského festivalu, Mezinárodního festivalu v Edinburghu, Rheingau Musik Festivalu a Beethovenfestu v Bonnu.

V letošní sezoně vystoupí s Orchestrem lipského Gewandhausu a Lorenzem Viottim, s Londýnským symfonickým orchestrem a Françoisem-Xavierem Rothem, se stuttgartským Orchestrem SWR a Bradem Lubmanem, s Královským skotským národním orchestrem a Elim Chanem, s Českou filharmonií a Semyonem Bychkovem a s Orchestre de Paris. Turné s orchestrem Les Siècles a dirigentem Françoisem-Xavierem Rothem ho zavede na významná koncertní pódia po celé Evropě.

Bertrand Chamayou spolupracuje s orchestry jako Rotterdamská filharmonie, Německá komorní filharmonie Brémy, NHK Symphony Orchestra, Seattle Symphony Orchestra, Seoul Philharmonic Orchestra, The Cleveland Orchestra, Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Dánský národní symfonický orchestr či s rozhlasovými symfonickými orchestry ve Frankfurtu nad Mohanem a Kolíně nad Rýnem. Mezi jeho nejvýznamnější vystoupení v poslední době patří úspěšné debuty s Newyorskou filharmonií, Chicagským symfonickým orchestrem, Montrealským symfonickým orchestrem, Pittsburským symfonickým orchestrem, Budapešťským festivalovým orchestrem, Bamberskými symfoniky, Atlantskými symfoniky a Orchestrem lipského Gewandhausu. Chamayou spolupracoval s dirigenty, jako jsou Pierre Boulez, Leonard Slatkin, Sir Neville Marriner, Michel Plasson, Stéphane Denève, Emmanuel Krivine a Andris Nelsons.

Chamayou rovněž pravidelně vystupuje jako komorní hráč. Mezi jeho partnery patří Renaud a Gautier Capuçonovi, Quatuor Ébène, Antoine Tamestit a Sol Gabetta. Po úspěšných vystoupeních v koncertní řadě Lincolnova centra „Great Performers“ a na Velikonočním festivalu v Salcburku se v letošní sezoně představí na recitálech v Norské státní opeře, v neapolském Teatro San Carlo, v SWR Freiburg a se Sol Gabettou ve Filharmonii Essen, v Lucernu, Hannoveru, v drážďanské Semperoper a v Konzerthaus Freiburg.

Bertrand Chamayou má na svém kontě řadu velmi úspěšných nahrávek včetně CD pro společnost Naïve s hudbou Césara Francka, které získalo řadu ocenění. Za nahrávku klavírních koncertů č. 2 a 5 Camilla Saint-Saënse získal za rok 2019 cenu Gramophone „Nahrávka roku“. Jako jediný umělec získal čtyřikrát prestižní francouzskou cenu Victoires de la Musique, má exkluzivní nahrávací smlouvu se společností Warner/Erato a za soubornou nahrávku Ravelova díla pro sólový klavír získal v roce 2016 cenu ECHO Klassik.

Bertrand Chamayou se narodil v Toulouse. Jeho hudebního talentu si brzy povšiml klavírista Jean-François Heisser, který se později stal jeho profesorem na pařížské konzervatoři. Své vzdělání si doplnil u Marie Curcio v Londýně.

Místo

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.