Jan Kučera: Perníková chaloupka
"Osobo, neviděla jste tudy jít dvě děti?" "Pleju len." Pohádka o perníkové chaloupce se v převyprávění Boženy Němcové dočkala své nejvtipnější verze, která také posloužila skladateli Janu Kučerovi jako námět pro dětskou operu. V rámci Rodinného dne Dvořákovy Prahy ji uvede Dětská opera Praha. Známý pohádkový příběh o dětech ztracených v lese existuje v mnoha verzích, poetických či strašidelných, ale vždy sledujeme příběh hlavních postav − Jeníčka a Mařenky. A samozřejmě Ježibaby, která v našem příběhu obývá svoji chaloupku s ospalým Ježidědkem. V závěru pohádky pomůže dětem k návratu domů neznámá panímáma. Její dadaistický dialog s dědkem, který děti pronásleduje, patří k pokladům české literatury a přivádí příběh ke šťastnému konci. Kučerova opera klade důraz nejen na hlavní postavy, ale také na dětský sbor, který je zapojen téměř nepřetržitě, pěvecky, pohybově i herecky.
Libreto: Ladislava Janků Smítková
Režie: Tereza Petrášková
Choreografie: Josef Kotěšovský
Scéna: Jiří Votruba
Kostýmy: Eliška Poulová
Poděkování Národnímu divadlu, vedení Opery ND a SO a Denise Rausch, Andree Savane a Světlaně Thierlové.
Dětskou operu Praha založila roku 1999 sopranistka Jiřina Marková-Krystlíková. Soubor dětských a mladých sólistů studujících zpěv má široký repertoár od klasiků J. J. Ryby, W. A. Mozarta, B. Smetany, A. Dvořáka přes moderní autory J. Boháče, J. Fišera, L. Hurníka až po miniopery autorské dvojice Svěrák–Uhlíř. Na svém repertoáru má rovněž nejznámější dětskou operu − Brundibára Hanse Krásy. Soubor pravidelně vystupuje na Nové scéně Národního divadla, hostuje v různých českých městech a představil se i na Pražském jaru a Smetanově Litomyšli. Pro Českou televizi natočil šestnáctidílný seriál Opera nás baví. Roku 2013 se podílel na inscenaci první verze Smetanovy Prodané nevěsty. Soubor s velkým ohlasem vystoupil v Bayreuthu, na Evropských operních dnech v Paříži, ve vídeňském Konzerthausu, japonském Aichi či na Expu v Miláně, absolvoval úspěšné turné v Německu s programem Malý Mozart a Rybovou mší. Ve spolupráci s Národním divadlem pravidelně hraje představení pro rodiny s dětmi a představení pro školy. Na svém kontě má rovněž desítku CD.
Anna Novotná-Pešková se od dětství věnovala klasickému zpěvu, scénickému tanci, baletu a hře na klavír. Na Pražské konzervatoři vystudovala dirigování a klasický zpěv. Během své bohaté koncertní činnosti spolupracovala se známými českými i světovými dirigenty, k nimž patří Libor Pešek, Carl Davis, Marcello Rotta, Jan Chalupecký, David Švec či Miriam Němcová. V roce 2015 se zúčastnila mistrovských pěveckých kurzů v Itálii pod vedením maestra Paola de Napoli, se kterým spolupracuje dodnes. Působila na oddělení klasického zpěvu Mezinárodní konzervatoře a jako sbormistryně sboru ČVUT. V roce 2017 zahájila úspěšnou spolupráci s Divadlem F. X. Šaldy, od roku 2018 zde působí v pozici sbormistra. Věnuje se také pedagogické činnosti, je pravidelně zvána do porot dětských pěveckých a sborových soutěží. Od konzervatorních let rovněž spolupracuje jako dirigentka, sbormistryně i sólistka s Dětskou operou Praha, se kterou se zúčastnila mnoha zájezdů do zahraničí (Milán, Paříž, Tokio, Dortmund, Bayreuth atd.).
Nová scéna Národního divadla, z 80. let minulého století, je dílem známého architekta Karla Pragera. V kontextu se sousedící historickou budovou Národního divadla působí rozporuplně a stala se jednou z nejdiskutovanějších staveb v Praze. Dominantou objektu je část obložená více než čtyřmi tisíci vyfoukanými skleněnými tvarovkami. Ty tvoří typický vzhled Nové scény. Tato unikátní divadelní budova proslula především jako domovská scéna slavné Laterny magiky. V současnosti funguje jako otevřený prostor pro moderní divadlo všech forem a žánrů.