Kdo z mladých interpretů by nechtěl slyšet názor zkušenějších kolegů, kteří hráli na nejprestižnějších pódiích světa. A pokud tito kolegové pocházejí z řad věhlasných Vídeňských filharmoniků, pak by jejich radám měli být adepti špičkové interpretace otevřeni násobně.
Abyste se mohli stát členem takového orchestru, musíte vykázat mimořádný talent a dovednosti, ale také zkušenosti na poli orchestrální hry a v sólové i komorní intepretaci. Ostatně tělesa takového formátu jsou složena ze skutečných či potenciálních sólistů a komorních hráčů. Tlak na kvalitu jejich výkonů je enormní nejen ze strany veřejnosti. Každý hráč ze sebe touží vydat to nejlepší a možné zaváhání se setkává s negativní odezvou uvnitř souboru, aniž by kterýkoliv člen čekal na to, co napíší hudební kritici.
My Češi jsme tradičně velmi hrdí na stopu, kterou naši krajané zanechají v zahraničí. Nejinak je tomu i v případě Vídeňských filharmoniků a mistrovských kurzů komorní hry, které jsou součástí program letošního festivalu. Milan Šetena studoval na pražské konzervatoři a v roce 1988 využil návštěvy u přítele Manfreda Honecka k odchodu z tehdejšího Československa do Vídně, kde dokončil své vzdělání. Záhy našel uplatnění v orchestru Vídeňské státní opery, jako předstupně orchestru Vídeňských filharmoniků. Jeho působení v Rakousku však nenarušilo jeho vztah k domovině. Po mnoho let spolupracuje s českými muzikanty a pravidelně pořádá mistrovské kurzy v jihočeských Slavonicích. A protože považuje „komořinu“ za nejvyšší školu hudby, láká do pedagogické role mnoho kolegů ze svého mateřského tělesa. I letos s ním do Prahy přijedou houslista Martin Kubik a violoncellista Edison Pashko, aby strávili s mladšími kolegy krásný čas přemýšlením o hudbě. A část výsledku jejich společného úsilí si můžete vyslechnout na pódiu Artia.
Tento koncert je benefiční. Výtěžek ze vstupného bude věnován na podporu mimořádně talentovaných mladých hudebníků.
Houslista Milan Šetena se narodil v Praze, kde se už v útlém věku začal učit hrát na housle u dr. Bedřicha Čapka v Základní umělecké škole Lounských, kde také získal své první orchestrální zkušenosti v Pražském studentském orchestru pod vedením Vlasty a Mirka Škampových.
V roce 1982 byl přijat na pražskou konzervatoř do třídy prof. Františka Pospíšila.
V době studií se stal držitelem několika cen houslových soutěží. V roce 1987 se stal koncertním mistrem v Gustav Mahler Jugendorchesteru pod vedením Claudia Abbada. V roce 1988 odešel do Vídně, kde po dvouletém studiu u prof. Alfreda Staara vyhrál konkurz do orchestru Vídeňské státní opery a v roce 1994 stal se členem Vídeňských filharmoniků.
Kromě orchestrální činnosti je členem Komorního orchestru Wien–Berlin, Schulhoffova kvarteta, byl členem komorního orchestru Wiener Streichersolisten a Wiener Geigen kvarteta, s nimiž vystupoval po celém světě a účinkoval na hudebních festivalech jako Salzburger Festspiele, Schubertiade ve Schwarzenbergu, Stars of the White Nights v Sankt Petersburgu atd. Jako sólista má za sebou řadu koncertů jak v Rakousku, tak v zahraničí, společně s koncertním mistrem Vídeňských filharmoniků Rainerem Honeckem se v roce 2009 podílel na nahrávce CD Wertvolle Klänge.
O rok později natočil se svou dlouholetou klavírní partnerkou Marii Pospíšilovou Vigilante CD Wiener Romanzen a v roce 2012 následovala nahrávka slavných houslových romancí s orchestrem Vienna Clasical Players. Vedle orchestrální, komorní a sólové činnosti je Milan Šetena pravidelně zván na kursy komorní hudby v Salzburgu a na mezinárodní hudební fórum ve slovinské Trentě. V roce 2012 byl členem poroty mezinárodní soutěže Concertino Praga a v roce 2014 mezinárodní soutěže komorní hudby Antonína Dvořáka v Praze.
V květnu 2019 obdržel Milan Šetena od rakouského prezidenta Alexandra Van der Bellena titul profesor.
V létě 2020, 2022 a 2023 inicioval velmi úspěšné Mezinárodní hudební mistrovské kurzy ve Slavonicích www.immc.slavonice.com, kde působil rovněž jako umělecký ředitel.
V roce 2010 byly Milanu Šetenovi zapůjčeny Rakouskou národní bankou mistrovské housle Sanctus Seraphin, Venedig 1733.
zdroj: Milan Šetena
Martin Kubik se narodil v roce 1967 v Düsseldorfu. Vyrůstal ve Vídni a od roku 1974 navštěvoval soukromé hodiny u legendárního profesora Alfreda Staara, který byl členem orchestru Vídeňské státní opery, Vídeňských filharmoniků a Wellerova kvarteta. Od roku 1981 také studoval u profesora Clemense Hellsberga, rovněž člena Vídeňských filharmoniků.
Martin Kubik navštěvoval Vídeňské hudební gymnázium a kromě houslí se věnoval také studiu trombonu a kompozice.
V roce 1985 vyhrál konkurz na pozici druhého houslisty ve Vídeňské státní opeře, a stal se tak nejmladším členem tohoto orchestru, o tři roky později i členem Vídeňských filharmoniků.
V roce 1986 úspěšně absolvoval maturitu na hudebním gymnáziu s vyznamenáním.
V roce 1992 přešel po úspěšném konkurzu do skupiny prvních houslistů Vídeňských filharmoniků.
Jako vášnivý komorní hudebník byl Martin Kubik v letech 1990 až 2010 členem a později i vedoucím hudebního tělesa Philharmonia Schrammeln Wien. Vystupoval s komorními tělesy jako Otto-Nicolai-Quartett, Straka-Ensemble, Wiener Streichersolisten, Wiener Geigenquartett na Ensemble Kontrapunkte na národních i mezinárodních pódiích.
Se členy orchestrů Mozarteum Salzburg založil uskupení Ensebmle Salzburg-Wien, které pravidelně vystupuje na hradě Golling na festivalu, jejž Martin Kubik spoluzakládal.
Kromě jeho působení ve Vídeňských filharmonicích a komorních tělesech je Martin Kubik vyhledávaným lektorem pro přípravu konkurzů a komorní hudbu. Pravidelně vyučuje mimo jiné na letní akademii Angeliky Prokop Stiftung v Salcburku, kterou řídí členové Vídeňských filharmoniků. V květnu 2019 mu rakouský prezident Alexander Van der Bellen udělil titul profesor.
zdroj: Martin Kubik
Edison Pashko se narodil v Korči, v Albánii. Právě tam, ve svém rodném městě, začal ve věku 6 let studovat violoncello pod vedením Kostiky Tanta.
Od roku 1992 studoval hru na violoncello pod vedením Gëzima Laro na Kunstakademii v Tiraně. Po roce přešel do třídy profesora Floriana Kitta na Kunstuniversität v Grazu, kde v roce 1998 absolvoval s vyznamenáním. V roce 1996 se Edison stal laureátem Mezinárodní violoncellové soutěže v Liezenu. Od roku 1999 do roku 2000 pokračoval Edison ve studiu u Valentina Erbena na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. V roce 2009 byl angažován v Bühnenorchestru Vídeňské státní opery, v roce 2010 byl po úspěšném konkurzu přijat do orchestru Vídeňské státní opery a v roce 2013 se stal členem Vídeňských filharmoniků.
Jako sólista vystupoval s řadou evropských a asijských orchestrů.
Edison je vášnivým a vyhledávaným komorním hudebníkem. Mimo jiné byl koncertním mistrem violoncellové skupiny ve Wiener Kammerphilharmonie a působil v ansámblech „Wiener Collage“ a „die Reihe“.
Je také pravidelným hostem v Küchl Quartett a Steude Quartett.
zdroj: Edison Pashko
Artium by KKCG je veřejnosti volně přístupný prostor pro umění všech žánrů, který vdechuje umělecký život Bořislavce a obohacuje kulturní život Prahy 6 i celé metropole. Pravidelně se zde konají výstavy, koncerty a další kulturní akce. Prostor, který je pro umění a kulturu netradiční, umožňuje návštěvníkům zažít a zkoumat umění mnoha žánrů, často propojeným v jedinečný zážitek. V době konání festivalu Dvořákova Praha si diváci například mohou projít i rozsáhlou výstavu fotografických instalací Jarmily Štukové s názvem My a ti druzí.
Koncerty uváděné v rámci Dvořákovy Prahy jsou benefiční a jejich výtěžek přispěje k podpoře mladých talentovaných hudebníků.