Antonín Dvořák: Souborné dílo pro sólový klavír III. – Na křídlech slávy
Mazurky, op. 56, B. 111
Moderato A dur, B. 116
Otázka, B. 128bisImpromptu d moll, B. 129
Dumka, op. 12/1, B. 136
Furiant, op. 12/2, B. 137
Dvě perličky, B. 156
Lístek do památníku, B. 158
Klavírní skladby, op. 52, B. 110
Příležitost navštívit koncertní program obsahující několik desítek skladeb rozhodně nepřichází každý den. Právě festivaly jsou ale ideálními chvílemi pro mimořádné zážitky. Posluchači i mladí klavíristé projdou pod vedením Iva Kahánka a muzikologa Davida Beveridge koncertním maratonem, v jehož průběhu zazní takřka všechny skladby Antonína Dvořáka pro sólový i čtyřruční klavír. Jeho klavírní dílo zazní v šesti tematických blocích, do nichž je zařazeno vše, co neobsáhly předcházející sólové recitály Iva Kahánka a Dua Ardašev.
Klavírní skladby vesměs nepatří k těm nejpopulárnějším, které Dvořák napsal – výjimkou je snad jen slavná Humoreska č. 7 Ges dur. Klavíru se ale věnoval vytrvale a také u něj často komponoval. Klavírní maraton je výjimečnou příležitostí poznat Dvořákovo klavírní myšlení v maximální intenzitě umocněné zasvěceným provedením.
Patronem události je výborný klavírista a oblíbený host Dvořákovy Prahy Ivo Kahánek. Festivalové publikum si získal už před lety jako kurátor komorní řady a také minulý rok jako interpret Dvořákova Klavírního koncertu, za jehož nahrávku obdržel BBC Music Magazine Award. Maraton bude zároveň příležitostí k festivalovému debutu klavíristů Marka Kozáka, Natálie Schwamové, Matouše Zukala, Pavla Zemena a Kristýny Znamenáčkové.
Klavírista Marek Kozák vystudoval Akademii múzických umění v Praze ve třídě prof. Ivana Klánského. Mimořádné nadání se u něj projevilo už ve čtyřech letech, kdy se začal učit hře na klavír na Základní umělecké škole, později svůj talent objevil i v oborech varhany a kompozice. V roce 2008 se ve svých 15 letech stal vítězem Mezinárodní varhanní soutěže Petra Ebena v Opavě. Mezi jeho nejvýznamnější úspěchy dále patří 1. cena na Mezinárodní klavírní soutěži Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních, 3. cena na chopinovské soutěži v Darmstadtu, vítězství na Evropské klavírní soutěži v Brémách, účast v semifinálovém kole prestižní chopinovské soutěže ve Varšavě a 2. cena na Soutěži Pražského jara. Vystupuje s předními českými orchestry, mj. s Janáčkovou filharmonií Ostrava, Moravskou filharmonií Olomouc a Brněnskou filharmonií. Jako sólista pravidelně koncertuje u nás i v zahraničí, u společnosti ArcoDiva vydal profilové CD se skladbami J. Haydna, F. Chopina, C. Francka a A. Skoumala. Od roku 2017 působí jako pedagog na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy.
Sukova síň je nejmladším sálem novorenesanční budovy Rudolfina. Vznikla v letech 1940–1942 v rámci úprav přilehlé Dvořákovy síně jako menší koncertní sál. Architekti Antonín Engel a Bohumír Kozák se při výzdobě interiéru inspirovali původním stylem Josefa Zítka a Josefa Schultze, a proto Sukova síň dokonale zapadá do původní kompozice budovy. Při posledních úpravách podle návrhu arch. Petra Hrůši byly v roce 2015 vylepšeny akustické vlastnosti sálu a jeho propojení s dvoranou Rudolfina při respektování historické hodnoty památkově chráněných prostor. Koncertní sál je vybaven novým koncertním křídlem a je i nadále určen především k produkci komorní hudby.