Antonín Dvořák: Souborné dílo pro sólový klavír IV. – Americké obzory
Humoreska Fis dur, B. 138
Dvě klavírní skladby, B. 188
Humoresky, op. 101, B. 187
Provedení Humoresky č. 7 Ges dur (na originální Dvořákův klavír)
Příležitost navštívit koncertní program obsahující několik desítek skladeb rozhodně nepřichází každý den. Právě festivaly jsou ale ideálními chvílemi pro mimořádné zážitky. Posluchači i mladí klavíristé projdou pod vedením Iva Kahánka a muzikologa Davida Beveridge koncertním maratonem, v jehož průběhu zazní takřka všechny skladby Antonína Dvořáka pro sólový i čtyřruční klavír. Jeho klavírní dílo zazní v šesti tematických blocích, do nichž je zařazeno vše, co neobsáhly předcházející sólové recitály Iva Kahánka a Dua Ardašev.
Klavírní skladby vesměs nepatří k těm nejpopulárnějším, které Dvořák napsal – výjimkou je snad jen slavná Humoreska č. 7 Ges dur. Klavíru se ale věnoval vytrvale a také u něj často komponoval. Klavírní maraton je výjimečnou příležitostí poznat Dvořákovo klavírní myšlení v maximální intenzitě umocněné zasvěceným provedením.
Patronem události je výborný klavírista a oblíbený host Dvořákovy Prahy Ivo Kahánek. Festivalové publikum si získal už před lety jako kurátor komorní řady a také minulý rok jako interpret Dvořákova Klavírního koncertu, za jehož nahrávku obdržel BBC Music Magazine Award. Maraton bude zároveň příležitostí k festivalovému debutu klavíristů Marka Kozáka, Natálie Schwamové, Matouše Zukala, Pavla Zemena a Kristýny Znamenáčkové.
Natalie Schwamová hraje na klavír od šesti let, v současné době studuje na pražské HAMU. Je vítězkou mnoha klavírních soutěží v České republice i zahraničí. Jako čtrnáctiletá získala 2. místo na Mezinárodní smetanovské soutěži v Plzni v kategorii do 30 let, o rok později se stala nejmladší vítězkou Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních. Roku 2015 se zúčastnila jako jedna z nejmladších prestižní světové klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě. Jako desetiletá debutovala v Mozartově Klavírním koncertu d moll se Symfonickým orchestrem města Buenos Aires. Na domácí půdě dosud vystoupila s Pardubickou komorní filharmonií, s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s Plzeňskou filharmonií a v roce 2014 a 2016 v Rudolfinu se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. V roce 2017 hrála sólový part v 3. klavírním koncertu Sergeje Rachmaninova s Aarhuským symfonickým orchestrem v Dánsku. Jako sólistka se představila na recitálech v Německu, Itálii, Rakousku, Dánsku, Španělsku, Argentině a USA.
Sukova síň je nejmladším sálem novorenesanční budovy Rudolfina. Vznikla v letech 1940–1942 v rámci úprav přilehlé Dvořákovy síně jako menší koncertní sál. Architekti Antonín Engel a Bohumír Kozák se při výzdobě interiéru inspirovali původním stylem Josefa Zítka a Josefa Schultze, a proto Sukova síň dokonale zapadá do původní kompozice budovy. Při posledních úpravách podle návrhu arch. Petra Hrůši byly v roce 2015 vylepšeny akustické vlastnosti sálu a jeho propojení s dvoranou Rudolfina při respektování historické hodnoty památkově chráněných prostor. Koncertní sál je vybaven novým koncertním křídlem a je i nadále určen především k produkci komorní hudby.