Josef Suk: Meditace na staročeský chorál „Svatý Václave“ op. 35a
Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 11 C dur, op. 61, B. 121
Franz Schubert: Smyčcový kvintet C dur, D. 956
Komorní řada se dočasně propojila s exkluzivním cyklem Dvořák Collection a podle toho vypadá i zahajovací koncert. Trojice vynikajících skladatelů, špičkový Pavel Haas Quartet a navíc ještě Anastasia Kobekina s dalším violoncellem tvoří prvotřídní sestavu.
Do kompletního provedení Dvořákových smyčcových kvartetů přispěje Pavel Haas Quartet jedenáctým v jejich řadě. Skladatel v něm více ukazuje svou seriózní tvář blízkou německým klasikům, které miloval stejně jako slovanskou měkkost.
Už jen zdvojení charakteristického dvořákovského nástroje dodává večeru na výjimečnosti a neotřelosti. Stejně zvláštně působilo použití druhého violoncella ve smyčcovém kvintetu již v Schubertově době. Dialog ruské sólistky s haasovským violoncellistou Petrem Jarůškem bude jistě sám o sobě mimořádným zážitkem.
Oběma krásným dílům v projasněné tónině C dur předchází Meditace na staročeský chorál „Svatý Václave“ od Josefa Suka. Kvartetní zamyšlení v paralelní tónině a moll připomene kořeny evropské hudby i české státnosti.
Pavel Haas Quartet patří mezi jedno z předních světových komorních těles. Soubor vystupuje v nejvýznačnějších světových koncertních sálech a za své nahrávky získal již pět ocenění Gramophone Awards a řadu dalších významných cen. V roce 2022 jej časopis BBC Music Magazine zařadil mezi 10 největších smyčcových kvartet všech dob.
Soubor pravidelně koncertuje v prestižních koncertních sálech, jako je Concertgebouw a Muziekgebouw v Amsterdamu, NCPA v Beijingu, Filharmonie a Konzerthaus v Berlíně, Queen's Hall v Edinburghu, Elbphilharmonie v Hamburgu, Wigmore Hall v Londýně, Philharmonie v Luxembourgu, Carnegie Hall v New Yorku, Théâtre de la Ville v Paříži, Accademia di Santa Cecilia v Římě, LG Arts Centre v Soulu, Musikverein ve Vídni, Tonhalle v Zürichu aj.
V koncertní sezoně 2024/2025 se Pavel Haas Quartet opět vrací do slavné Carnegie Hall či londýnské Wigmore Hall. Soubor absolvuje v první půlce sezony evropské turné, v jehož rámci navštíví Rakousko, Německo, Belgii a Velkou Británii. Rok 2024 zakončí turné po Spojených státech amerických. V České republice opět potěší publikum několika koncerty v rámci festivalu Dvořákova Praha, kde je soubor od září 2022 rezidenčním umělcem a kurátorem komorních koncertů včetně programování všech Dvořákových smyčcových kvartetů a komorní tvorby během tří sezon.
Pavel Haas Quartet nahrává exkluzivně pro Supraphon. Jejich nejnovější nahrávka Brahms Viola and Piano Quintets (2O22) s Borisem Giltburgem a jejich bývalým členem Pavlem Niklem sklidila velmi pozitivní kritiky. Za předchozí album Shostakovich String Quartets (2019) obdrželi cenu Classic Prague Awards za nahrávku roku a týdeník The Times ji označil za jednu ze 100 nejlepších nahrávek roku.
Soubor obdržel svých pět ocenění Gramophone Awards za nahrávky Dvořáka, Smetany, Schuberta, Janáčka a Haase a také za Dvořákovy smyčcové kvartety č. 12 „Americký“ a č. 13, za které získali i ocenění Gramophone Recording, tj. nahrávky roku 2011. Mezi další ocenění souboru patří BBC Music Magazine Awards a Diapason d’Or de l’Année v roce 2010 za nahrávku Prokofjevových smyčcových kvartetů č. 1 a č. 2.
Od vítězství v soutěži Paola Borcianiho v Itálii v roce 2005 patří mezi další významné události začátku jejich kariéry nominace na ECHO Rising Stars v roce 2007, účast v programu BBC New Generation Artists v letech 2007–2009 a stipendium speciálního souboru Borletti-Buitoni Trust, které jim bylo uděleno v roce 2010.
Pavel Haas Quartet založila v roce 2002 Veronika Jarůšková s violistou Pavlem Niklem, který byl jeho členem až do roku 2016 a je stálým hostem souboru při interpretaci smyčcových kvintetů. Členové uskupení Pavel Haas Quartet studovali u legendárního violisty Smetanova kvarteta Milana Škampy. Soubor nese jméno českého skladatele Pavla Haase (1899–1944), Janáčkova nejnadějnějšího žáka, který byl v roce 1941 nacisty vězněn v terezínském ghettu a o tři roky později umučen v koncentračním táboře v Osvětimi. Jeho hudební odkaz zahrnuje tři skvostné smyčcové kvartety.
zdroj: artevisio
Anastasia Kobekina, kterou deník Le Figaro označil za „bezkonkurenční hudebnici“, je proslulá svou dechberoucí muzikálností a hráčskou technikou. Jedná se o mimořádně všestrannou a charismatickou osobnost.
K vrcholům její koncertní sezony 2023/24 patří vystoupení s proslulými orchestry, jako je Tonhalle Orchestra Zürich pod vedením Paava Järviho, DSO Berlin s Andrisem Pogou, Frankfurtští rozhlasoví symfonikové s Anjou Bihlmaier, Česká filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Gstaad Festival Orchestra a Orchestre National de Belgique.
Vystupuje na prestižních pódiích a festivalech po celém světě. Patří k nim Wigmore Hall, Concertgebouw Amsterdam, Lincoln Center, Konzerthaus Berlin, Tonhalle Zürich, Les Flâneries Musicales de Reims, Velikonoční festival Aix-en-Provence, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Gstaad Menuhin Festival, Schleswig Holstein Music Festival a Rheingau Music Festival.
Jako sólistka spolupracuje s renomovanými orchestry, jakými jsou Konzerthausorchester Berlin, Kammerphilharmonie Bremen, Wiener Symphoniker, BBC Philharmonic, Kremerata Baltica, Čajkovského symfonický orchestr Moskva, Wiener Kammerorchester, Symphoniker Hamburg, Orchestra della Svizzera Italiana, Royal Liverpool Philharmonic, Barcelona Symphony a National Orchestra d’Ile de France. Vystupuje pod taktovkou proslulých dirigentů včetně Krzysztofa Pendereckého, Heinricha Schiffa, Omera Meira Wellbera, Vladimira Spivakova, Charlese Dutoita, Jeana-Christopha Spinosiho a Dmitrije Kitajenka.
Anastasia je laureátkou mezinárodních soutěží, například Čajkovského soutěže (Petrohrad 2019) a Mezinárodní soutěže George Enescu (Bukurešť 2016). V letech 2018–2021 se účastnila programu BBC New Generation Artist a v roce 2022 získala ocenění Borletti-Buitoni Trust Artist.
Narodila se v Rusku a první lekce hry na violoncello absolvovala ve čtyřech letech. Studovala v Německu u Franse Helmersona a profesora Jense Petera Maintze a poté v Paříži u Jérôma Pernoo. V současné době studuje hru na barokní violoncello u Kristin von der Goltz ve Frankfurtu.
Virtuoska hraje na violoncello Antonia Stradivariho z roku 1698, které jí velkoryse zapůjčila nadace Stradivari Stiftung Habisreutinger.
Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.