Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 8 E dur, op. 80, B. 57
Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1 z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“
Wolfgang Amadeus Mozart: Klarinetový kvintet A Dur, K. 581, „Stadlerův”
Se jménem klarinetistky Sharon Kam okamžitě vytanou její vystoupení na Dvořákově Praze roku 2018, kdy byla kurátorkou Komorní řady festivalu. Rodačka z izraelské Haify oslnila publikum několika vynikajícími koncerty. Letos se připojí jako hostující osobnost k Schumann Quartetu, jehož hlavním úkolem bude přispět do Dvořák Collection provedením Smyčcového kvartetu č. 8 E dur. Antonín Dvořák v něm již jako autor stojí pevně na vlastních nohou, ale zároveň jako by vzpomínal na Franze Schuberta a posílal mu pozdrav plný stesku po dlouho postrádaném příteli.
Ve Smyčcovém kvartetu č. 1 vrátil Leoš Janáček do hudby námět, který z ní vytěžil Lev Nikolajevič Tolstoj. Jeho skandální román o rozkladu manželství si vypůjčil titul z Beethovenova vrcholného díla. Janáček mnohem později sáhl po Tolstém a vytvořil dílo plné naléhavé vášně až na krev, jak to uměl jenom on sám. Jako dlouhé pohlazení na závěr přijde Mozartův Klarinetový kvintet A Dur – Komorní řada festivalu tak skončí v míru a slunci.
„Osobní přístup beze stop povrchnosti.“ (BBC Music Magazine) „‚Schumannovci‘ bezesporu patří k nejlepším kvartetům na světě“ (SZ) a rozhodně jsou jedním z „nejúžasnějších smyčcových kvartet současnosti“. (Fono Forum)
Schumann Quartet dospěl do fáze, kdy je od něj možno očekávat cokoli, neboť se cíleně oprostil od veškerých jistot. Má to své důsledky i pro publikum, které musí být na každém koncertu připraveno na všechny eventuality: „Dílo se naplno utváří až při živém provedení,“ říkají hráči kvarteta. „Teprve tehdy přichází ‚autenticita‘, protože ani my sami nikdy předem nevíme, jak to dopadne. Na pódiu mizí veškeré napodobování a člověk se automaticky stává upřímným sám k sobě. Teprve tehdy si můžete vytvořit pouto s publikem – komunikovat s ním prostřednictvím hudby.“ Tato aktuální situace získá další energii v blízké budoucnosti: současnými partnery kvarteta jsou Sharon Kam, Fabian Müller, Anna Lucia Richter, Anna Vinnitskaya a Jörg Widmann.
Zvláštní vrchol sezóny 2022/2023 představuje koncertní turné po Singapuru, po němž budou následovat koncerty v australském Adelaide. Kvarteto také dvakrát vystoupí v amsterdamském Concertgebouw a třikrát v londýnské Wigmore Hall. V dubnu 2023 se soubor vydá na velké turné s Annou Vinnitskou: v Bruselu, Hamburku, Berlíně, Ženevě a dalších městech provede Klavírní kvintet Roberta Schumanna. Nelze opomenout ani návrat kvartetu na proslulé festivaly, jakými jsou Mozartfest Würzburg a Schubertiade ve Schwarzenbergu/Hohenemsu.
Album „Intermezzo“ z roku 2018 (Mendelssohn, Schumann a Reimann s Annou-Lucií Richter) bylo nadšeně přijato doma i v zahraničí a získalo ocenění Opus Klassik v kategorii kvintet. Je hodnoceno jako důstojný nástupce úspěšného alba „Landscapes“, na němž kvarteto kráčí ve vlastních stopách prostřednictvím kombinace děl několika autorů: Haydna, Bartóka, Takemitsu a Pärta. Nahrávka získala mimo jiné cenu Jahrespreis der deutschen Schallplattenkritik, pět ocenění Diapason a hodnocení „tip redaktora“ časopisu BBC Music Magazine. Roku 2016 kvarteto obdrželo za své předchozí CD „Mozart Ives Verdi“ ocenění Newcomer Award v rámci BBC Music Magazine Awards. V roce 2020 těleso rozšířilo svou diskografii o titul „Fragment“ v němž navazuje na svůj dlouhodobý zájem o kvartetní tvorbu jednodnoho z mistrů tohoto žánru, Franze Schuberta. U příležitosti 100. výročí existence rozhlasu se kvarteto bude věnovat výjimečnému projektu: vznikne album skladeb, zkomponovaných kolem roku 1923. Ve spolupráci s Bavorským rozhlasem tak vzniknou nahrávky děl Albana Berga, Leoše Janáčka, Ernsta Krenka a Aarona Coplanda.
Bratři Mark, Erik a Ken Schumannovi spolu hrají od útlého dětství, kvarteto doplňuje violista Veit Hertenstein. Čtveřice hudebníků ráda komunikuje beze slov. Ačkoli se jednotlivé osobnosti projevují individuálně, v rámci každého hudebního díla vzniká během procesu duchovní metamorfózy společný prostor. Otevřenost a tvořivost kvarteta může být částečně výsledkem pedagogického vlivu, který na něj měli učitelé Eberhard Feltz, Alban Berg Quartett nebo spolupracující sólisté jako Menahem Pressler.
Ocenění a vydávání nahrávek: Vždy je lákavé spekulovat o tom, jaké faktory vedly k tomu, že mnoho lidí považuje Schumannovo kvarteto za jedno z nejlepších na světě. Sami čtyři hudebníci však tyto úspěchy považují spíše za potvrzení cesty, kterou se vydali. Mají pocit, že jejich hudební vývoj za poslední dva roky představuje obrovský skok. „Opravdu chceme vše dotahovat do krajnosti, abychom zjistili, kam až nás nadšení a spontánní přístup dovedou,“ říká Ken Schumann, prostřední ze tří bratrů Schumannových. Obratně se vyhýbají jakýmkoli pokusům o „zaškatulkování“ svého zvuku, interpretačního přístupu a stylu a nechávají koncerty mluvit samy za sebe.
Kritika to schvaluje: „Oheň a energie. Schumannovo kvarteto hraje neskutečně dobře [...] bezpochyby jedna z nejlepších formací mezi dnešním množstvím kvartet [...] s jiskřivou virtuozitou a ochotou překvapovat.“ (Harald Eggebrecht v Suddeutsche Zeitung).
Sharon Kam je jednou z předních světových klarinetistek a již více než dvacet let spolupracuje s renomovanými orchestry ve Spojených státech, Evropě a Japonsku.
Od počátku umělecké dráhy představují předmět jejího zájmu Mozartova mistrovská díla pro klarinet. Jeho Klarinetový koncert provedla již jako šestnáctiletá při svém orchestrálním debutu s Izraelskou filharmonií a Zubinem Mehtou. Krátce nato hrála v newyorské Carnegie Hall ve spolupráci s Gaurneri kvartetem také Mozartův Klarinetový kvintet. V rámci oslav 250. výročí Mozartových narozenin v Národním divadle v Praze bylo její provedení Koncertu vysíláno živě ve třiatřiceti zemích a je k dispozici na DVD. V témže roce se jí podařilo uskutečnit dlouholetý sen nahrát Koncert i Kvintet s použitím basetového klarinetu. Na široce oceňovaném albu se podíleli významní hráči na smyčcové nástroje Isabelle van Keulen, Ulrike-Anima Mathé, Volker Jacobsen a Gustav Rivinus, stejně jako orchestr Haydn Philharmonie.
Jako zapálená komorní hráčka Sharon Kam pravidelně spolupracuje s umělci jako Christian Tetzlaff, Enrico Pace, Daniel Müller-Schott, Leif Ove Andsnes, Carolin Widmann a Jerusalem Quartet. Je častým hostem Šlesvicko-Holštýnského festivalu, stejně jako přehlídek v Heimbachu, Rheingau, Risøru, Corku, Verbieru a Delftu a také festivalu Schubertiade. Je aktivní interpretkou soudobé hudby, premiérovala řadu děl, mimo jiné koncert a kvartet Krzysztofa Pendereckého a koncerty Herberta Williho (na Salcburském festivalu), Ivána Erőda a Petera Ruzicky (v Donaueschingenu). K vrcholům sezony 2022/23 patří koncerty s orchestrem Sinfonia Varsovia, Orchestre à vent de la Musique de l' Air, Symfonickým orchestrem Frankfurtského rozhlasu a koncerty se sólisty Enricem Pacem a Julianem Steckelem.
Sharon Kam se cítí jako doma v různých hudebních žánrech – od klasiky přes moderní hudbu až po jazz –, což se odráží i v její rozmanité diskografii. Dvakrát získala cenu ECHO Instrumentalistka roku: v roce 1998 za nahrávku Weberovy hudby s orchestrem lipského Gewandhausu a Kurtem Masurem a v roce 2006 za snímek s Lipským rozhlasovým orchestrem, na němž interpretoval díla Spohra, Webera, Rossiniho a Mendelssohna. Její album „American Classics“ s Londýnským symfonickým orchestrem, který dirigoval její manžel Gregor Bühl, bylo oceněno cenou Deutsche Schallplattenkritik.
V roce 2013 vydala album s názvem „Opera!“. Tento snímek, pořízený ve spolupráci s Württembergisches Kammerorchester pod vedením Rubena Gazariana, obsahuje transkripce operních árií od Rossiniho přes Pucciniho až po Wolf-Ferrariho v úpravě pro klarinet a komorní orchestr. Vydání CD bylo spojeno s koncertním turné. U příležitosti 100. výročí úmrtí Maxe Regera v roce 2016 se znovu sešli její komorní spoluhráči z mozartovské nahrávky, aby nahráli Regerovy a Brahmsovy klarinetové kvintety (Edel, říjen 2015). Její nové album klarinetových trií „Contrasts“, které nahrála společně se svými dlouholetými partnery Ori Kamem a Matanem Poratem, bylo ihned po vydání zařazeno na seznam nejlepších nahrávek Preis der Deutschen Schallplattenkritik. Na jaře 2020 vydala společnost ORFEO International její nahrávku klarinetových koncertů Carla Marii von Webera a jeho současníků Karola Kurpińského a Bernharda Henrika Crusella, kterou nahrála společně se Symfonickým orchestrem Vídeňského rozhlasu ORF a Gregorem Bühlem.
Betlémská kaple patří k nejvýznamnějším pražským památkám. Původní budova kaple z roku 1391, úzce spjatá s reformním hnutím Mistra Jana Husa, byla zbořena. Na tomtéž místě pak byla v 50. letech 19. st. vystavěna její novodobá replika podle projektu významného architekta Jaroslava Fragnera. V současné době slouží Betlémská kaple jako slavnostní aula Českého vysokého učení technického. Kromě slavnostních promocí absolventů školy se zde pořádají i různé kulturní a společenské akce.