Edvard Grieg: Klavírní koncert a moll, op. 16 (Jan Schulmeister)
Sergej Prokofjev: Houslový koncert č. 1 D dur, op. 19 (Daniel Matejča)
Alexandr Aruťunjan: Koncert pro trubku a orchestr As dur (Aleksandr Rublev)
Franz Liszt: Klavírní koncert č. 1 Es dur, S. 124 (Vsevolod Zavidov)
Český rozhlas a Akademie klasické hudby, pořadatel MHF Dvořákova Praha, připravily v roce 2020 poprvé společně 54. ročník soutěže Concertino Praga. Záznam finálového soutěžního koncertu ke zhlédnutí ZDE.
Finálové kolo soutěže Concertino Praga letos poprvé získalo napínavou atmosféru bezprostředního soutěžení. Čtyři mladí finalisté Daniel Matejča, Aleksandr Rublev, Jan Schulmeister a Vsevolod Zavidov museli obstát nejen před publikem, ale také před porotou sestavenou z prvotřídních hudebníků. Vedle prvních vítězů z let 1966 a 1967 Dmitrije Sitkovetského a Václava Hudečka v ní zasedli Jakub Hrůša, Walter Auer, Ivo Kahánek, Daniel Ottensamer, Lukáš Vondráček, Francois Leleux, Jana Boušková, David Mareček a Marek Zvolánek.
Děkujeme Českému rozhlasu za spolupráci i za poskytnutí audiovizuálního záznamu. Již dnes se těšíme na 55. ročník, který kromě soutěže v kategorii sólové hry přinese i klání v kategorii hry komorní.
Více o soutěži na akademieklasickehudby/concertinopraga
Concetino Praga - Mezinárodní úroveň pro velkou tradiciČÍST.
Daniel Matejča, narozen v Liberci 30. 4. 2005, začal s hrou na housle ve 4 letech pod vedením maminky Olesii Voličkové. Po roce nastoupil do třídy prof. Ivana Štrause, u kterého studuje dodnes.
Mezi jeho úspěchy se řadí například 1. místa na Mezinárodní houslové soutěži mistra Josefa Muziky v letech 2013 – 2017 (2014 zvláštní cena – mistrovský nástroj Tomáše Pilaře), absolutní vítězství soutěže ZUŠ v roce 2017, v rámci 1. míst z Kocianovy mezinárodní soutěže v letech 2016 a 2018 vystoupil na koncertech známého houslového virtuosa Pavla Šporcla. V roce 2019 se stal laureátem této soutěže. Je také držitelem ceny Zlatý oříšek 2017. Zúčastnil se masterclassů po vedením Jiřího Vodičky, nebo Christiana Tetzlaffa organizovaných Českou filharmonií.
V roce 2019 obdržel na soutěži Jugend Musiziert v Halle 1. místo s plným počtem bodů. Tentýž rok také zahrál Mendelssohnův Houslový koncert s Libereckým symfonickým orchestrem pod taktovkou Josefa Kurfiřta v divadle F. X. Šaldy v Liberci. V roce 2020 získal v mezinárodní houslové soutěži Georga Phillipa Telemanna v Polské Poznani 1. cenu. V tomto roce získal také na mezinárodní soutěži Concertino Praga 2. cenu, kdy ve finále v Rudolfinu předvedl Prokofjevův 1. houslový koncert za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Tentýž koncert v květnu 2021 nahrál s Pardubickou filharmonií. V roce 2021 složil přijímací zkoušku na AMU v Praze. Studoval také na Akademii v Imole, kde pracoval s Mauriziem Scirarrettou a mj. také Borisem Belkinem. Později tohoto roku zvítězil v televizní soutěži Virtuosos V4+. Koncertuje především napříč Evropou – Francii, Itálii, Německu, Rakousku a dalších státech.
Prezentuje se také na různých houslových kurzech, mezi které patří například hudební kurzy v Litomyšli, Liberec International Violin Academy, Imola summer festival v Itálii nebo International Music Academy Orpheus ve Vídni. Během těchto kurzů pracuje také se zahraničními profesory, jako například Stephen Schipps, Simon James nebo Michael Frischenschlager.
Zdroj: Daniel Matejča
Moskevský rodák Aleksandr Rublev hraje na trubku od svých pěti let, v současné době studuje na Ruské akademii hudby Gněsinových. Získal umělecká stipendia Vladimira Spivakova a nadace New Names Foundation. Je držitelem řady ocenění v mezinárodních soutěžích, mezi něž patří mj. pařížská Mezinárodní hudební internetová soutěž, srbská Mezinárodní hudební soutěž, Mravinského soutěž v Petrohradu, Classic Pure Vienna a moskevská televizní soutěž pro mladé hudebníky Louskáček. Mezi jeho největší úspěchy patří zlatá medaile z Vídeňské mezinárodní hudební soutěže. Hostoval na řadě festivalů v Nizozemsku, Francii, Itálii, Španělsku a Německu. Je členem mládežnického orchestru Yuri Bashmet Youth Symphony Orchestra. V loňském roce vystoupil s komorním orchestrem Orchestra da Camera Fiorentina pod vedením Giuseppe Lanzetty.
Jan Schulmeister se hře na klavír věnuje od pěti let. Vedle studia na ZUŠ v Kroměříži ve třídě Evy Zonové absolvoval řadu mistrovských kurzů s předními pedagogy a umělci doma i v zahraničí. Z mnoha klavírních soutěží si odnesl ta nejvyšší ocenění, mj. je dvojnásobným vítězem Národní soutěže ZUŠ, dvakrát obhájil absolutní vítězství v soutěži Piano Talents v Miláně a titul absolutního vítěze získal i v soutěžích Amadeus a Beethovenovy Teplice. Přidal též prvenství na Soutěži Césara Francka v Bruselu a na estonské Odin International Music Competition. Stal se finalistou soutěže Concertino Praga 2020 a získal cenu EMCY. Vystupuje s předními českými orchestry pod vedením Tomáše Netopila, Dennise Russella Daviese či Jiřího Rožně, spolupracuje s Wihanovým kvartetem. Pravidelně sólově koncertuje nejen na českých, ale i zahraničních pódiích, účinkuje v rámci mezinárodních hudebních festivalů Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, Svátky hudby nebo Jihočeský festival.
Ruský klavírista Vsevolod Zavidov se začal hře na klavír učit jako čtyřletý v Ústřední hudební škole při Čajkovského konzervatoři v Moskvě, v roce 2018 přešel na Ruskou akademii hudby Gněsinových. V osmi letech debutoval ve Velkém sále Moskevské konzervatoře, vystoupil také v moskevském Domě hudby i v řadě dalších ruských měst. Roku 2016 získal první cenu v soutěži Debut International Piano Competition v New Yorku a představil se na sólovém recitálu Weill Recital Hall v rámci Carnegie Hall. Roku 2017 hrál sólový part v Klavírním koncertu č. 1 Dimitrije Šostakoviče pod taktovkou Vladimira Spivakova, o rok později vystoupil v Manchesteru a na pozvání festivalu Golden Key Music Festival také ve Vídni, téhož roku rovněž získal Grand Prix na přehlídce Impromptu!. V roce 2019 se představil na pěti recitálech v New Yorku, Connecticutu a New Jersey.
Symfonický orchestr Českého rozhlasu patří k nejvýznamnějším českým orchestrům současnosti. Od sezony 2022/2023 zastává post šéfdirigenta a uměleckého ředitele český dirigent Petr Popelka. Na pozici hlavního hostujícího dirigenta působí již druhým rokem Robert Jindra.
V koncertní sezoně 2023/24 přivítá SOČR řadu zvučných jmen. Mezi nimi vynikající houslisty Gidona Kremera, Christiana Tetzlaffa či vycházející hvězdu Maríu Dueñas. Pozvání dále přijali klavíristé Brad Mehldau, Eldar Djangirov a Marianna Shirinyan, cembalista Mahan Esfahani, dirigenti Omer Meir Wellber, Ilan Volkov nebo Eva Ollikainen. Unikátní projekt představuje koncertní provedení druhého dějství Wagnerovy opery Tristan a Isolda, jemuž v minulé sezoně předcházelo provedení dějství prvního. Hlavních rolí se zhostí Michael Weinius a Elisabeth Teige. Z domácích interpretů SOČR uvede například sopranistku Štěpánku Pučálkovou či dirigenty Petra Altrichtera a Alenu Jelínkovou.
Za posledních několik let orchestr spolupracoval s předními českými i zahraničními dirigenty, jakými jsou například Tomáš Netopil, Petr Altrichter, Jakub Hrůša, Cornelius Meister, Alexander Liebreich, Stephan Asbury, Ion Marin, Michał Nesterowicz, Anu Tali nebo Wayne Marshall.
Mezi sólisty, které SOČR doprovázel, nechyběli klavírista Krystian Zimerman, houslisté Pierre Amoyal, Frank Peter Zimmermann a Patricia Kopatchinskaja, violoncellisté Gautier Capuçon, Daniel Müller-Schott, István Várdai a Steven Isserlis, trombonista Christian Lindberg, ale i jazzman Avishai Cohen. Ze zpěváků například Renée Fleming, Elīna Garanča, José Cura, Juan Diego Flórez, Dmitrij Chvorostovskij nebo Jonas Kaufmann. Z Čechů jmenujme Lukáše Vondráčka, Iva Kahánka, Jana Bartoše, Josefa Špačka, Jana Mráčka, Tomáše Jamníka, Adama Plachetku, Simonu Šaturovou, Kateřinu Kněžíkovou, Petra Nekorance nebo Viléma Veverku. Orchestr objednává a pravidelně uvádí skladby předních českých skladatelů současnosti, jakými jsou např. Miroslav Srnka, Ondřej Adámek, Pavel Zemek Novák, Jan Ryant Dřízal, Šimon Voseček nebo Jana Vöröšová.
Bohatá je rovněž nahrávací činnost SOČRu. Připomeňme u Hyperionu vydanou nahrávku s cembalistou Mahanem Esfahanim a dirigentem Alexanderem Liebreichem s hudbou Viktora Kalabise, Hanse Krásy a Bohuslava Martinů. Album bylo magazínem Gramophone vybráno jako Editor´s Choice. Jedinečným počinem je CD Mysterium času s hudbou Miloslava Kabeláče, které doplňuje úspěšný komplet Kabeláčových symfonií, jež v roce 2016 vydal Supraphon. Stejně jako Mysterium času se Ceny Anděl 2022 dočkalo i CD Štěstí Štěpánky Balcarové, na kterém zaznívá šest zhudebněných básní polského autora Juliana Tuwima, a které je zároveň živým záznamem společného koncertu.
SOČR svým posluchačům nabízí koncerty v rámci abonentních cyklů ve Dvořákově síni Rudolfina a Betlémské kapli i jednotlivě v DOX+ či ve Studiu 1 Českého rozhlasu. Je častým hostem významných festivalů jako Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, MHF Leoše Janáčka nebo MHF Český Krumlov. SOČR pravidelně hostuje na zahraničních podiích v Evropě a v Japonsku.
zdroj: Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Letos devětadvacetiletý Jiří Rožeň patří k největším objevům mladé dirigentské generace. Dirigování studoval na několika vzdělávacích institucích v Praze, Salcburku, Hamburku, Curychu a Glasgow. Byl účastníkem mistrovských kurzů vedených osobnostmi jako Daniele Gatti, Bernard Haitink a David Zinman. Mezi jeho dosavadní největší úspěchy patří účast ve finále dirigentské soutěže v Salcburku a post asistenta šéfdirigenta BBC Scottish Symphony Orchestra, kde pracoval po boku Donalda Runniclese a Thomase Dausgaarda. Spolupracuje s Českou filharmonií, s níž také realizoval nahrávku skladby Kalon soudobého britského skladatele Richarda Blackforda. Mezi orchestry, s nimiž dosud vystoupil, dále patří Deutsches Sinfonie-Orchester Berlin, BBC Philharmonic, Ulster Orchestra, Camerata Salzburg, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Brno ad. Je velkým propagátorem české hudby: kromě děl klasického repertoáru pečuje také o díla autorů 20. století Viktora Kalabise nebo Miroslava Kabeláče, jehož Symfonii č. 4 provedl v rakouské premiéře na Salcburském festivalu.
Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.