• Domů
  • Magazín
  • Giuseppe Guarrera: Naučil jsem se zacházet s klavírem jako s orchestrem

GIUSEPPE GUARRERA NA DVOŘÁKOVĚ PRAZE

20/9 - Klavírní recitál

Program koncertu   |  Vstupenky

Giuseppe Guarrera: Naučil jsem se zacházet s klavírem jako s orchestrem

Sám neví, jestli to byla náhoda, nebo osud. Jako dárek k narozeninám si pětiletý Giuseppe Guarrera vybral dětský klavír, dětská zvědavost se časem proměnila ve vášnivé objevování všech možností velkého nástroje. Italský klavírista bude letos protagonistou debutové řady festivalu Dvořákova Praha.

Na otázku, co by dnes řekl pětiletému Giuseppemu, s úsměvem odpovídá, že by mu prozradil úplně všechno, co už dnes sám ví. Ulehčil by tak svému dětskému předchůdci všechny těžké chvíle, které potkává na své cestě každý, kdo směřuje ke špičkovým výsledkům.

 

Pokud by se měl podívat do blízké budoucnosti, tak by sám sobě doporučil, aby se důsledně vyhýbal všem věcem, které ho vnitřně nenaplňují ani nebaví a ve výsledku znamenají jen ztrátu času. Jinak se ale věštění a předpovědím vyhýbá, i když se jedná o jeho vlastní kariéru. Otevřenou nechává dokonce i otázku, jak dlouho bude ještě hrát.

 

Pražský koncert bude svou pestrostí odpovídat Guarrerovu temperamentu a chuti poznávat stále nové věci. Sám říká, že nemá příliš rád tematické programy, ale vybírá si díla autorů, které zkrátka zbožňuje. Od klasika Ludwiga van Beethovena se v Rudolfinu rozkročí až ke Györgymu Ligetimu, od jehož narození uplynulo letos v květnu sto let. Mezi oběma autory pak zasvítí klavírní malba Franze Liszta inspirovaná Benátkami a Neapolí, a vše završí oblíbené Obrázky z výstavy od Modesta Musorgského.

 

Letos jednatřicetiletý italský klavírista se ocitl v centru pozornosti před šesti lety, když ho jako sólistu zahajovacího koncertu své berlínské sezóny oslovil fenomenální dirigent Daniel Barenboim. Guarrera tahdy ještě patřil ke studentům Barenboim-Said akademie, kde v současné době sám učí.

 

Guarrera si vlastní studia rád připomíná, pokládá je za opravdu šťastnou dobu. Díky nim si ověřil, jak důležité a potřebné je hledat rozmanitost výrazových prostředků. Naučil se zacházet s klavírem jako s orchestrem a realizovat hudební myšlenky co nejorganičtějším způsobem. Především ale pochopil, že hudba je součástí kultury a umění v širším slova smyslu.

Čtěte také

„Dlužíte této společnosti strašně moc,“ říká na adresu hudebníků klavírista Igor Levit

Číst

„Peníze v rukou správných lidí jsou důležité,“ říká estonský dirigent Paavo Järvi

Číst